به وبسایت گروه صنعتی مگا خوش آمدید

روش های پیشگیری از خرابی کابین آسانسور

خرابی آسانسور

روش های پیشگیری از خرابی کابین آسانسور

پیشگیری از خرابی آسانسور به دلیل اهمیت ایمنی و البته کاهش هزینه ها بسیار مهم است. گرچه همان طور که می دانید انجام سرویس های دوره ای از کارهای غیرقابل جایگزین و اجتناب ناپذیر در این زمینه می باشد، که حتما باید به موقع انجام شود. اما ممکن است با عدم رعایت موارد ایمنی هنگام استفاده از این وسیله، باعث خرابی و ایجاد هزینه های بسیاری شویم. از همین رو حتما باید با شناخت بیشتر و رعایت نکات مهم مانع از خرابی زودهنگام بالابرهای خود شویم. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به مهم ترین اقداماتی که از خرابی زودهنگام آسانسور و کابین آسانسور جلوگیری می کند، بپردازیم. پس تا پایان ما را همراهی کنید.

اهمیت پیشگیری از خرابی آسانسور

به طور کلی بالابرها از قطعات متنوع و سیستم الکترومکانیکی خاصی ساخته می شوند. امروزه در کابین سازی آسانسور نیز با رعایت اصول استاندارد و فنی اقدام به تولید و استفاده از قطعات می کنند. به همین دلیل نیز بخش های مختلف آسانسور مانند اکثر وسایل مکانیکی یا برقی ، به دلایل مختلف دچار نقص فنی و یا خرابی می شوند. گاهی ممکن است این خرابی با هزینه های اندک قابل جبران باشد. پس چه بهتر در سریع ترین زمان ممکن و پیش از تشدید خرابی آن را تعمیر و یا قطعه مربوطه را تعویض نماییم. چرا که قطعات و اجزای به کار ر فته در این سیستم به یکدیگر مرتبط بوده و بر عملکرد هم تاثیر می گذارند. به همین خاطر در صورت عدم تعمیر و یا تعویض به موقع یک قطعه خراب، احتمال آسیب به سایر بخش ها وجود دارد.

با توجه به نکته اشاره شده، گاهی نیز وجود یک سری از مشکلات علاوه بر گسترش به قسمت های دیگر، هزینه های زیادی را بر جای می گذارند. به همین علت نیز حتی الامکان باید با موارد ایمنی و نگهداری اصولی آسانسورها بیشتر آشنا باشیم. تا علاوه بر کاهش هزینه ها، در حفظ ایمنی و سلامت خود نیز گام مهمی برداریم. چرا که به دلیل حفظ سلامت و حساسیت هایی که در این زمینه وجود دارد، چه در زمان خرید، چه در زمان سرویس و نگهداری و تهیه قطعات باید تمامی استانداردها را مدنظر قرار دهیم. تا هم در بحث اقتصادی آسانسور خود شرایط بهتری داشته باشیم، و هم در زمان استفاده علاوه بر حرکت روان، از ایمنی و امنیت بیشتری نیز بهره مند شویم.

مهم ترین دلیل خرابی آسانسور چیست؟

مهم ترین اقدامات برای پیشگیری از خرابی آسانسور

فارغ از انواع مختلف آسانسور و نوع کابین آسانسور آن ها از یک سیستم الکترومکانیکی تشکیل شده اند. به همین علت بسیاری از خرابی ها و موارد در انواع آسانسورها یکسان هستند. در واقع کلیات قطعات و یا نوع راه اندازی آن ها تقریبا یکسان است. البته که در مکانیزم حرکتی و کارکرد تفاوت هایی دارند. اما همانند اتومبیل های مختلف که همگی دارای موتور، سیم کشی، باتری و… هستند، آسانسورها نیز همان طور می باشند. به همین علت مهم ترین عوامل در خرابی آسانسورهای مختلف مربوط به دلایل ذیل می باشد.

  • افزایش طول عمر آسانسور و کابین آن
  • استهلاک و فرسودگی قطعات مکانیکی و جانبی با گذشت زمان و عدم سرویس و تعمیر به موقع
  • استفاده از ظرفیت بیش از حد استاندارد تعیین شده در زمان استفاده از محصول
  • عدم انجام سرویس های دوره ای و یا ماهیانه که از تعمیر و نگهداری قطعات و پیشگیری از خرابی جلوگیری می کند
  • عوامل مختلف محیطی که می توانند بر روی کیفیت کارکرد آساسنور و قطعات وابسته به آن موثر باشند.
  • وجود برخی مشکلات خارجی
  • عدم استفاده از روش صحیح در زمان استفاده از این وسیله

اصلی ترین نشانه های خرابی آسانسور

گاهی وجود برخی مشکلات و کاهش کیفیت آسانسور قابل مشاهده نیستند. اما می توان با توجه به نوع مشکل، محل وقوع مشکل و یا علت آن را پیدا کرد. در واقع برخی از خطاها و مشکلات موجود در انواع مکانیزم های آسانسوری یکسان هستند. چرا که ساز و کار در برخی از آن ها شباهت هایی به یکدیگر دارند. در واقع علاوه بر یکسان بودن برخی مکانیزم ها، به دلیلی عدم تنوع در این بخش می توان راه کارهای مشابهی را برای مدل های مختلف در نظر گرفت. به همین خاطر نیز در ادامه به شایع ترین نشانه های خرابی بالابرها می پردازیم. نکته مهم این است که در صورت وجود هر کدام از نشانه های ذیل، زودتر نسبت به سرویس و بررسی آن اقدام نمایید. (برای این کار حتما  از افراد متخصص کمک بخواهید)

  • افزایش زمان جا به جایی کابین آسانسور در حرکت بین طبقات (تغییر در میزان سرعت کابین آسانسور)
  • افزایش دما سیستم درایو و کنترل آن
  • بالا رفتن میزان مصرف برق در زمان کارکرد در مقایسه با مصرف گذشته آن
  • کم شدن میزان ضریب قدرت موتور و کاهش کیفیت فنی آن
  • افزایش صدا آسانسور و ایجاد صداهای ناهنجار حین کار
  • تکان خوردن کابین هنگام توقف که حالت ضربه ای را وارد کند
  • ایجاد نوسانات برق در زمان استارت
  • وجود لرزش و حرکت زمان انتقال کابین در طبقات

روش های کاربردی پیشگیری از خرابی آسانسور

ترفندهای مهم ترین اقدامات برای پیشگیری از خرابی آسانسور

انجام سرویس دوره ای آسانسور

بی شک یکی از مهم ترین اقداماتی که برای پیشگیری از خرابی آسانسور می توان انجام داد، سرویس های دوره ای می باشد. در این سرویس ها افراد متخصص به طور کامل تمامی قسمت ها و عملکرد آسانسور را مورد بررسی قرار می دهد. با این کار علاوه بر افزایش راندمان بالابر، از احتمال خرابی قطعات آن نیز جلوگیری می شود. که این عامل علاوه بر کاهش هزینه های بیشتر تعویض قطعه، در ایمنی و امنیت مسافران کابین نیز نقش تعیین کننده ای دارد. پس حتما سرویس و نگهداری های دوره ای را جدی بگیرید. برای دریافت خدمات سرویس هم بهتر است با شرکت های معتبر و با سابقه قرارداد امضا کنید. تا به درستی و با کیفیت بالا سرویس آسانسور شما را انجام دهند.

ضمن اینکه این نکته رانیز در نظر داشته باشید، که پس از عقد قرارداد با یک شرکت معتبر، بهتر است تا همیشه با همان شرکت و افراد کار کنید. چرا که آشناییت بهتری نسبت به فرد جدید بر روی عملکرد، ایرادات و شرایط آسانسور شما خواهد داشت. به همین خاطر علاوه بر افزایش کیفیت خدمت رسانی، می تواند پیشنهادات بهتری برای تعویض و یا سرویس به شما ارائه کند. در نتیجه شاهد بهبود عملکرد آسانسور خود نیز خواهید بود. این روشی است که بسیاری از افراد برای نگهداری از آسانسور خود انجام می دهند. و اغلب شاهد عدم کارکرد صحیح آسانسور در مدل هایی هستیم که هر چند وقت کبار فرد جدیدی را برای تعمیر بالای سر خود می بیند.

فن کابین آسانسور را خاموش کنید

بهتر است تا جای ممکن از فن داخل کابین استفاده نکنید. مگر اینکه نیاز مهم به تهویه هوای داخل کابین باشد. همچنین نباید به صورت طولانی مدت فن روشن باشد، چرا که احتمال ایجاد آسیب به سایر بخش های الکتریکی و همچنین دیگر قطعات آسانسور وجود دارد. همچنین می تواند موجب کاهش عمر قسمت های الکتریکی آسانسور شود. البته که اگر از یک شرکت معتبر و با کیفیت آسانسور خریده اید، خیلی در این زمینه جای نگرانی نیست. اما باز هم بهتر است که با افراد متخصص در این زمینه مشورت نمایید. چرا که در انواع کابین ها با توجه به طراحی خاص آن، و همچنین مکانیزم آساسنور و تعداد طبقات در کنار ترافیک ساختمان می تواند جزو عوامل تاثیرگذار در این زمینه باشند. پس در صورت عدم نیاز فن کابین خود را خامشو کرده که در مصرف برق نز موثر است.

کابین آسانسور را با مواد شوینده نشویید

عدم شستشوی کابین برای پیشگیری از خرابی بالابر

یکی از مهم ترین قسمت های آسانسور، کابین آن است. اگر شما از مواد شوینده برای تمیز کردن این قسمت استفاده نمایید، احتمال انتقال مواد به چاهک وجود دارد. این اتفاق موجب کاهش عملکرد صحیح آسانسور می شود. به همین علت در زمان شستشوی راهروها نیز باید مراقب عدم انتقال مواد شوینده به چاهک باشید. در همین بین با توجه به نوع کابین بهتر است از استفاده از مواد شوینده رقیق و یا شستشو با آب ممانعت نمایید. چرا که در هر صورت امکان نفوذ آب به بخش های مختلف و یا دکمه ها وجود داشته که ممکن است سبب اختلال و اتصال در سایر بخش ها شود. در واقع این نفوذ آب می تواند اصلی ترین عامل در اتصالی و یا خرابی سیستم کنترل آسانسور شما باشد.

در صورتی که فضای داخلی کابین شما نیز از جنس ام دی اف کار چندان سختی برای نظافت نخواهید داشت. تنها با استفاده از یک دستمال یا پارچه نم دار، می توانید به راحتی بخش های مختلف آن را تمیز کنید. برای این کار نیز بهتر است از شرکت های ارائه دهنده خدمات نظافت بهره ببرید. چرا که این شرکت ها با تجربه ای که دارند، سبب پیشگیری از خرابی آسانسور شده و می دانند چگونه و با چه موادی این کار را انجام دهند. همچنین در کابین های شیشه ای نیز می توانید به راحتی و با یک دستمال مرطوب سطح شیشه ای کابین را تمیز نمایید. البته که در این مدل از کابین ها اهمیت تمیزی کابین با توجه به نمایش و وضوح آن بسیار مهم است.

خاموش کردن لامپ کابین آسانسور در مواقع غیر ضروری

هنگامی که از کابین برای جا به جایی در طبقات استفاده نمی کنیم، بهتر است که لامپ آن را خاموش کنیم. چرا که این کار سبب افزایش عمر بالابر شما می شود. همچنین در صورت روشن بودن طولانی مدت لامپ ها، ممکن است به قطعات الکتریکی آسیب برساند. همچنین این امر باعث ایجاد اختلال در سایر قطعات مکانیکال آسانسور نیز می گردد. از همین رو رعایت این نکات علاوه بر حفظ کارایی بالابر شما، از ایجاد هزینه های جانبی می کاهد. بر همین اساس نیز طراحی سازه آسانسور در شرایط امروزی به گونه ای است که در کابین از لامپ های کم مصرف و ال ای دی استفاده می شود. تا بیش از پیش هم در بحث صرفه جویی انرژی و هم افزایش طول عمر سایر بخش ها کمک کند.

تعویض به موقع قطعات فرسوده

تعویض به موقع قطعات برای پیشگیری از خرابی آسانسور

یکی از مهم ترین دلایل گسترش خرابی آسانسور و افزایش هزینه ها، عدم تعویض به موقع یک قطعه است. چرا که خرابی و عدم کارکرد یک قسمت بر سایر قطعات نیز تاثیرگذار است. و همین اتفاق عاملی است در خرابی و افزایش مشکل بر سایر قسمت ها. پس حتما اگر قسمتی از آسانسور شما نیاز به تعویض داشت حتما آن را انجام دهید. در غیر این صورت منتظر افزایش هزینه ها و کاهش ایمنی خود باشید. برای پیشگیری از این اتفاق، انجام سرویس های دوره ای می تواند کمک شایانی به تشخیص زودهنگام قطعه ناسالم کند. ضمن اینکه برخی گمان می کنند با عدم هزینه برای خرید و یا تعویض قطعه جدید، صرفه جویی می کنند. اما با گذشت زمان و افزایش خرابی، باید هزینه چند برابری را نسبت به قبل پرداخت کنند.

استفاده از قطعات و تجهیزات با کیفیت

اگر از قطعات و لوازم غیر اصل و یا بی کیفیت استفاده کنید، حتما منتظر خرابی زودهنگام بالابر خود باشید. چرا که بسیاری گمان می کنند، که تنها کابین و درب آسانسور مهم هستند . از کیفیت سایر قطعات غافل می شوند. به همین جهت پیشنهاد می کنیم که همان اندازه که در انتخاب کابین و درب خود حساسیت به خرج می دهید، برای قطعات جانبی و مکانیکی نیز به همان اندازه حساس باشید.

هر قطعه علاوه بر کیفیت بالا و اصل بودن، باید متناسب با نوع آسانسور شما نیز باشد. به طور مثال نمی توان برای یک آسانسور با ظرفیت بالا از ریل های ضعیف تر استفاده کرد. بلکه برای تحمل نیرو باید از ریل ها قوی تر استفاده کرد. به همین منظور و برای همخوانی بهتر قطعات، هنگام خرید یک قطعه حتما با کارشناس این حوزه مشورت نمایید. با این روش و پیروی از این نکات مهم می توانید سهم مهمی را در پیشگیری از خرابی آسانسور خود داشته باشید.

درب را به صورت دستی باز نکنید

عدم استفاده از دست برای پیشگیری از خرابی آسانسور

همان طور که می دانید انواع درب آسانسور به صورت اتوماتیک و با استفاده برق باز و بسته می شوند. در صورت باز و بسته کردن درب ها به وسیله دست، باعث ایجاد اختلال در سیستم آن می شود. این اتافق موجب خسارت های جدی به سیستم درب، و اختلال در حرکت بالابر می شود. پس به هیچ عنوان از دست برای باز و بسته نمودن درب استفاده نکنید. حتی در  زمانی که در آسانسور گیر افتادید نیز با اجتناب از این کار از دیگر افراد کمک بخواهید. یا با استفاده از سوئیچ یدک درب را باز نموده و یا اینکه با آتش نشانی تماس بگیرید.

از داغ شدن موتور جلوگیری کنید

گرم شدن ناگهانی سیستم کنترل و درایور یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در خرابی بالابرها می باشد. با توجه به اینکه موتور و سایر متعلقات آن در اکثر مواقع بر روی قسمت بالایی و پشت بام قرار دارند، احتمال نفوذ گرما در فصول گرم وجود دارد. چرا که همواره در زمان نصب به منظور تهویه هوا، منافذی در این قسمت قرار داده می شود که همین امر در فصل گرما می تواند موجب نفوذ حرارت و گرما شود. به همین خاطر به این علت اختمال خرابی قطعات این بخش وجود دارد. که جزو قطعات اصلی و البته گران قیمت آسانسور نیز محسوب می شوند.

برای پیشگیری از وقوع چنین مشکلی، می توان از سیستم های خنک کننده استفاده نمود. که آن ها را در اتاق های تجهیزات آسانسور نصب کرده وهوای خنک را به سمت قطعات در حال کار می فرستد. همچنین نکته دیگر در رابطه با خرابی آسانسور این است که باید در این قسمت سیستمی جهت تنظیم دما وجود داشته باشد. تا از آسیب به آسانسور و خرابی قطعات آن جلوگیری کند. ضمن اینکه می توان با کاور کردن اصولی منافذ از نفوذ گرد و غبار به داخل نیز جلوگیری کرد.

به عمد کابین را تکان ندهید

خرابی آسانسور با تکان دادن کابین

یکی دیگر از عواملی که باعث پیشگیری از خرابی آسانسور می شود، عدم تکان دادن های عمدی کابین است. انجام چنین کاری حتی با نیروی کم باعث ایجاد اختلال در سیستم کلی بالابر می شود. از جمله آسیب به سیستم اتصالات، دیواره های داخلی و در نهایت خرابی کلی آسانسور. همچنین این کار می تواند باعث خروج کابین از ریل و مسیر اصلی شده و منجرب به برخورد آن به دیواره چاه گردد. در نهایت بدترین اتفاق حین این کار می تواند باعث سقوط کابین نیز گردد.

استفاده از میزان ظرفیت مجاز

نکته ای که ممکن است گاهی توسط افراد رعایت نشود. استفاده بیش از ظرفیت مجاز، علاوه بر ایجاد خرابی و یا صدمه به قسمت های مختلف، می تواند از لحاظ ایمنی نیز بسیار خطرناک باشد. چرا که در صورت استفاده از تعداد نفرات زیاد، و یا حمل بارهای سنگین، امکان سقوط آسانسور نیز وجود خواهد داشت.

درون کابین هر آسانسور تعداد وزن یا افراد مجاز برای استفاده از آسانسور ذکر شده است. که حتما باید متناسب با ظرفیت آسانسور از آن استفاده کرد. در غیر این صورت باید منتظر وقوع یک حادثه و یا خرابی آسانسور باشید.

دکمه شاسی را یکبار فشار دهید

نگهداری از قطعات مکانیکی برای پیشگیری از خرابی آسانسور

گاهی برخی افراد به دلیل عجله یا کم حوصلگی، چندین بار دکمه شاسی را فشار می دهند. این حرکت هیچ کمکی به سرعت بیشتر کابین نمی کند. تنها فشردن دکمه می تواند موجب ایجاد اختلال و مشکلات بیشتر گردد. به همین منظور سعی کنید فقط یکبار از دکمه های آسانسور استفاده نمایید تا بالابر حرکت کند.

انجام بررسی های روزانه

در کنار تمامی مواردی که ذکر شد، و در کنار بازدیدها و سرویس هایی که به صورت ماهانه انجام می شود، کارهایی نیز باید به صورت روزانه بررسی شوند. این کار ها آنچنان سخت و یا پیچیده نیستند. در واقع اصلی ترین موارد بررسی در حوزه سرویس و نگهداری بر عهده متخصصان است. منتهای مراتب افراد نیز می تونند بخشی از کار و بررسی ها را به جهت جلوگیری از خرابی زودتر از موعد آسانسور خود انجام دهند. در واقع شما در طول هر روز بررسی می کنید که تمامی دکمه و کارکرد آسانسور به خوبی انجام می شود یا خیر.

در ظاهر این بررسی بسیار ساده و به نوعی همان استفده روزمره از آسانسور است. اما تاثیر زیادی در روند کاکرد و البته افزایش طول عمر آسانسور شما دارد. چرا که با کوچک ترین نقصی و یا اختلال در کار می توانید به سرعت متخصصان را در جریان گذاشته، تا آن ها پیش از افزایش و یا تشدید خرابی آن را رفع کنند. پس توجه نمایید که به سادگی از هرگونه علایوم خرابی مانند سر و صدا و یا عدم کارکرد صحیح آسانسور و دکمه های آن نگذرید.

گزارشات تعمیر آسانسور را نگه دارید

گزارشات تعمیر آسانسور به منظور پیشگیری از خرابی آسانسورها

همان طور که گفته شد در زمان سرویس های دوره ای و یا زمانی که آسانسور دچار اختلال شد، تعمیرکاران گزارشی از کارهای انجام شده را می نویسند. که آن ها را در قالب یک فاکتور به شما ارائه می دهند. که در حقیقت این گزارش خود می تواند یک راهنمای بسیار خوبی باشد تا شما نسبت به عملکرد آسانسور خود آشنایی بیشتری پیدا کنید. اینکه اگر شستی یا درب دچار مشکل بود، در واقع نگهداری و استفاده از آن ها توسط افراد حاضر در ساختمان به خوبی انجام نگرفته است. در واقع می توان دریافت که علت اصلی خرابی خود ارفاد بودند. اما گاهی ممکن است مشکل از موتور و یا سایر قسمت ها باشد که می تواند مشکلی طبیعی و عادی تلقی شود.

به همین خاطر همواره تمامی گزارشات خرابی آسانسور خود را نگه داشته تا آنالیز مناسبی داشته باشید. همچنین می توان با استفاده از این تکنیک به منظور پیشگیری از خرابی آسانسور تمهیدات لازم را در زمان مناسب انجام دهید. همچنین اگر مشکل آسانسور شما حل نشد، می توان دریافت که شاید تعمیرکار ویا نصاب شما تجربه و مهارت لازم را در این زمین نداشته است. که در این صورت می توان شرکت دریافت خدمات سرویس و نگهداری خود را تغییر دهید.

خرید آسانسور و قطعات، از شرکتی معتبر

همان طور که در این مقاله اشاره کردیم، روش ها و راه کارهای مختلفی برای پیشگیری از خرابی آسانسور وجود دارد. کافی است با رعایت این موارد علاوه بر استفاده بهینه از بالابر با کیفیت، با کاهش هزینه ها از ایمنی بیشتر بهره مند شوید. به همین منظور خرید آسانسور و قطعات مکانیکی از شرکتی معتبر بسیار مهم و حائز اهمیت است. چرا که کیفیت بالای محصول، علاوه بر راندمان بالاتر از طول عمر بیشتری نیز برخوردار است. گروه صنعتی مگا در زمینه صنعت آسانسور به عنوان یکی از بهترین ارائه کنندگان این محصول شناخته می شود. شما می توانید با خرید انواع محصولات اعم از کابین، درب، قطعات مکانیکی، درب سلکوم ، درب فرماتور و… از ایمنی، آرامش و کیفیت بالاتر لذت ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می توانید با شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
امتیازدهی

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button