به وبسایت گروه صنعتی مگا خوش آمدید

نحوه محاسبه ظرفیت کابین آسانسور

ظرفیت کابین آسانسور

نحوه محاسبه ظرفیت کابین آسانسور

محاسبه ظرفیت کابین آسانسور یکی از مهم ترین بخش ها در طراحی کابین آسانسور می باشد. همچنین رعایت استانداردها در کنار مولفه های زیبایی از دیگر نکاتی هستند که به هنگام طراحی کارشناس باید به آن ها دقت نماید. این بخش و تعیین میزان ظزفیت تاثیر مستقیمی بر روی سرعت و میزان قدرت آسانسور در جا به جایی تعداد مشخصی از مسافران را دارا می باشد. از همین رو این کار در طراحی های کابین هایی که در مراکز تجاری، بیمارستان ها، آپارتمان های با تعداد طبقات بالا و… بسیار حائز اهمیت است. چرا که علاوه بر تعداد مسافران مولفه سرعت نیز اهمیت پیدا می کند. چرا که در این ساختمان ها عمدتا میزان ترافیک رفت و آمد و استفاده از بالابر زیاد می باشد. به همین منظور قصد داریم تا به شکلی مفصل به این موضوع بپردازیم.

عوامل موثر در محاسبه ظرفیت کابین آسانسور

عوامل موثر در میزان ظرفیت کابین های آسانسور

میزان مساحت در نظر گرفته شده برای کابین آسانسور ، در ظرفیت آن اثرگذار می باشد. به همین منظور نقش طراح در این زمینه بسیار پر رنگ بوده و باید از حداکثر فضای چاه بهره ببرد. همچنین باید بدانید که تمامی قطعات جانبی و مکانیکی بر اساس میزان ظرفیت انتخاب و نصب می شوند. چرا که باید توانایی حمل و جا به جایی ترافیک مورد نظر را داشته باشند. یکی از مهم ترین این قطعات موتور آسانسور می باشد. چرا که اصلی ترین بخشی که امکان جا به جایی کابین ها را فراهم می آورد، موتور است. پس حتما بر طرح انجام شده باید نظارت کرده و از ابعاد و اندازه گیری های دقیق آن مطمئن شد. بر همین اساس و با توجه به مکانیزم ها و مدل های مختلف آسانسور در بازار، به تبع آن موتورهای آساسنور نیز تنوع زیادی داشته و مدل های مختلفی دارند.

نوع کاربری و میزان ابعاد کابین نیز دیگر عوامل موثر در این زمینه می باشند. ضمن اینکه اگر بخواهیم آسانسوری با سرعت بالا داشته باشیم، باید به ابعاد و ظرفیت آن توجه نماییم. چرا که برای سرعت بیشتر و حرکت سریع تر آسانسور، نمی توان از ابعاد بزرگ استفاده نمود. ضمن اینکه استفاده زیاد از تجهیزات جانبی در ساخت کابین نیز بر وزن و در نتیجه سرعت آن اثر می گذارند. به همین خاطر است که برای رسیدن به ظرفیت مدنظر باید فاکتورها و آیتم های مختلفی را مدنظر داشته باشیم. ضمن اینکه مکانیزم حرکتی نیز در این عامل بسیار مهم است. به عنوان مثال استفاده از آسانسور کششی خیلی سرعت بیشتری نسبت به مدل های هیدرولیکی دارد. به همین دلیل اگر نیاز به آسانسوری با سرعت بالا داشتید، بهتر است به سراغ این مکانیزم بروید.

محاسبه ظرفیت آسانسور با توجه به مساحت کف کابین

در کنار عوامل مختلفی تاثیر گذار در تعداد ظرفیت آسانسور، محاسبه مساحت کف کابین نیز از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار می باشد. برای این کار ابتدا میزان مساحت کف محاسبه شده سپس آن را با جدول استاندارد 6301 مقایسه می کنند. از این طریق نیز می توان به تعداد مورد نظر متناسب با مساحت کابین دست یافت. نکته دیگر طبق استاندارد اروپا وزن هر نفر به طور میانگین 75 کیلوگرم و طبق استاندارد آمریکا وزن هر شخص به طور میانگین 80 کیلوگرم در نظر گفته می شود. که تمامی این عوامل بر اساس نوع آسانسور و قوانین نظارتی و سازمان های استاندارد هر کشور بستگی دارد. که از کدام یک از این فاکتورها و قوانین استفاده کنند. بر همین اساس شرکت ها و برندهای جهانی نیز اقدام به تولید کابین ها و قطعات آسانسور می کنند.

نکته بعدی در مورد محاسبه ظرفیت کابین، میزان ظرفیت حمل بار می باشد. که در این صورت در ازای هر نفر، به میزان 75 کیلوگرم افزوده می شود. به طور مثال ممکن است میزان ظرفیت یک آسانسور تعداد 8 نفر باشد اما میزان ظرفیت حمل بار آن 1 تن در نظر گرفته شود. پس میزان مساحت کابین در ازای تعداد نفرات موثر بوده اما میزان وزن بار ارتباطی با مساحت کف ندارد. جایی که در بسیاری از انواع بالابرهای صنعتی و لیفت تراک بر نیز این امر صادق است. و همچنین نوع مکانیزم و البته ویژگی های بالابرهای باری از آسانسورهای معمولی و مسافربر متفاوت است. در واقع باید متوجه تفاوت های این دو آیتم باشیم و آن ها را متمایز از یکدیگر بدانیم. چرا که در تعیین میزان ظرفیت مورد نظر آساسنورمان تاثیر گذار هستند.

نکاتی که پیش از تعیین ظرفیت کابین باید بدانید

نکات مهم پیش از محاسبه ظرفیت کابین

  • در صورت استفاده از دو آسانسور در یک ساختمان، باید یکی از آن ها امکان حمل و نقل صندلی های چرخ دار را داشته باشد.
  • استفاده و بهره برداری از آسانسور در ساختمان هایی با مسیر ده و نیم متر و یا چهار طبقه الزامی است. در غیر این صورت گواهی پایان کار برای چنین ساختمان هایی صادر نمی شود.
  • نوع طراحی و قرارگیری آسانسور در ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است. و طراح باید مناسب ترین قسمت را برای عبور و مرور مسافران و دسترسی آن ها تعیین کند. این محل باید به گونه ای انتخاب شود که علاوه بر دید مناسب، و پیدا کردن سریع آن توسط افراد، کم ترین فاصله را با درب ورود و خروج اصلی ساختمان داشته باشد. تا افراد با طی کردن کم ترین مسافت به آسانسور برسند.
  • در ساختمان هایی با تعداد طبقات 8 به بالا، و ارتفاع 28 متر باید از حداقل دو آسانسور برای جا به جایی افراد استفاده شود. چرا که در چنین ساختمان هایی به دلیل ترافیک بالا، و وجود تنها یک آسانسور سرعت لازم و خمات به موقع به افراد داده نمی شود. ضمن اینکه کارکرد بیش از حد مجاز نیز می تواند از عمر مفید آسانسور بکاهد. به همین خاطر با استفاده از تعداد بیشتری از آسانسور علاوه بر افزایش سرعت و کاهش معطلی افراد، در حفظ کیفیت و کارایی آسانسور نیز کمک خواهیم کرد. همچنین در محاسبه ظرفیت کابین نیز موثر می باشد.
  • در ساختمان هایی که از دو یا چند آسانسور استفاده می شود، می توان آن ها را در کنار و یا رو به روی هم قرار داد. که این امر بستگی به نظر طراح و کارشناس مربوطه دارد. که متناسب با نوع کاربری، ایمنی و استانداردها و البته رفاه حال افراد آن را تعیین می کنند.
  • بیشترین فاصله آسانسور تا ورودی هر واحد در طبقات 45 متر می باشد.

تعیین ظرفیت کابین زمان طراحی

نحوه محاسبه ظرفیت کابین آسانسور هنگام طراحی

همان طور که گفته شد، طرح کابین از بخش های مهم آن می باشد. چرا که در غیر این صورت علاوه بر ایجاد خسارت و ناهماهنگی در قطعات و کارکرد آسانسور، فضایی از ساختمان را نیز هدر خواهد داد. پس باید محاسبات ترافیکی به درستی و با دقت انجام پذیرد. این کار مستلزم رعایت نکات و استانداردهای مختلفی است. که باید طبق دستورالعمل های سازمان ملی استاندارد انجام شود. و متناسب با نوع کاربری و محل آسانسور تعیین می گردد. که در انواع مدل های ساختمانی، بیمارستانی، تجاری و… متغیر است. که این موادر جزو مهم ترین نکات در زمان طراحی سازه آسانسور نیز به شمار می رود. چرا که تاثیر بسزایی در میزان ظرفیت و نوع ترافیک ساختمان دارد. که حتما باد به صورت صحیح مدنظر قرار بگیرد.

انتخاب ابعاد استاندارد، به میزان ترافیک و محل نصب بستگی دارد. به همین منظور نیز جهت جلوگیری از بار اضافی عمدتا ظرفیت کابین محدودتر ساخته می شود. ضمن اینکه در آسانسورها برای افزایش آگاهی و ایمنی میزان حداکثر وزن بر روی تابلو نوشته می شود. تا افراد با ملاحظه آن بتوانند ظرفیت مجاز را تشخیص دهند. در برخی از آسانسور میزان مزن مجاز و در اکثریت دیگر تعداد افراد مجاز در استفاده بر روی تابلو داخل کابین درج شده است. ضمن اینکه امروزه با استفاده از قطعات هوشمند در صورت وجود بار اضافی در کابین، آسانسور از حرکت خودداری کرده تا زمانی که وزن کابین به حد مجاز برسد. تا زمانی که میزان وزن کابین به حد استاندارد نرسد کابین حرکت نکرده و با تحقق این امر، کابین شروع به حرکت و فعالیت می کند.

مفاهیم کلی در مورد محاسبه ظرفیت کابین

 

به صورت کلی نکات مهمی که در این مورد به آن اشاره شد شامل دو بخش اساسی می شود. که هر یک از این موارد نکات مهمی هستند که در تعیین میزان ظرفیت کابین ها موثر هستند. به همین خاطر توجه به آن ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید با آشنا شد. همچنین برخی اصطلاحات نیز در این زمینه وجود دارد که باید با آن ها نیز آشنا بود. که به آن ها نیز در ادامه اشاره خواهیم کرد.

نکته اول: توجه به میزان فضای موجود در انتخاب ظرفیت مورد نظر، همراه با میزان سرعت و نوع آسانسور که می توان در ساختمان تجاری، فروشگاهی، برج ها، بیمارستان ها و… باشد. این امر به وسیله شرکت های معتبر توسط کارشناسان محاسبه و انجام می شود. که در هر یک از آن ها الزامات و شرایط متفاوت است. به همین خاطر باید تمامی شرایط به خوبی بررسی و پس از آن کارها و ابعاد انجام شود.

نکته دوم: میزان ابعاد و اندازه چاه و موتور‌خانه، که متناسب با نوع کاربری آسانسور متغیر خواهد بود. همچنین این عامل سبب ممکن است در محل ساخت موتورخانه نیز تغییراتی را به وجود بیاورد. که متناسب با ابعاد چاه و نوع کاربری آسانسور تعیین و اجرا می شود. در واقع اجرا هر یک از بخش ها با توجه به شرایط کار و اتفاقات موجود قالب تغییر است. از همین رو در ادامه به برخی از مهم ترین این بخش ها که قابلیت تغییر دارند، می پردازیم.

بخش های متغیر در زمان اجرا پروژه های آسانسوری

  • ظرفیت جا به جایی به بخشی از افراد ساکن در یک ساختمان می گویند، که آسانسور آن ها را در زمان مشخصی در طبقات جا به جا می کند.
  •  به میزان زمانی که کابین در حال انتقال از یک طبقه به طبقه دیگر می باشد، مدت زمان انتظار در طبقه اصلی می گویند. که یکی از اصلی ترین آیتم ها در تعیین میزان ترافیک آسانسور نیز محسوب می شود.
  • پایین ترین طبقه در یک ساختمان را طبقه اصلی می نامند. این طبقه توسط عموم مردم پیاده که برابر با سطح خیابان است در دسترس می باشد. و باید به گونه ای انتخاب شود که در نزدیک ترین فاصله از درب ورودی قرار داشته باشد.تا به راحتی در اختیار عموم باشد.
  • مدت زمانی که کابین در بین دورترین طبقات از یکدیگر در حال حرکت است، اصطلاحا زمان تئوری می گویند.

نحوه محاسبه ظرفیت مناسب از گذشته تا امروز

استانداردهای محاسبه ظرفیت کابین آسانسور

در زمان های گذشته، مشتریان بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون نوع کاربری ساختمان، شکل مناسب و البته میزان ظرفیت اقدام به انتخاب کابین مناسب می کردند. به همین منظور نیز مجبور بودند که چاه خود را بر اساس نقشه تهیه شده توسط شرکت مورد نظر آماده کنند. در همین راستا نیز مشکلات تخریب و یا کمبود فضا وجود نداشت. همچنین تمامی نقشه های مربوط به قالب گذاری سقف چاه، آهن کشی و… از همان ابتدا در اختیار مشتری قرار می گرفت. که این امر می توانست مزایای و یا معایبی را نیز با خود به همراه داشته باشد. اما آنچه که مشخص بود اینکه تمامی این بخش ها پیش از شروع انجام کار و به صورت کلی به همراه جزئیات در اختیار مشتری قرار می گرفت.

اما امروزه با اینکه مهندسان ابعاد چاه را منطبق بر استانداردها آماده می کنند، اما بعضی از سازندگان و یا مالکان ملک با توجه به افزایش قیمت زمین و استفاده حداکثری از فضا کم ترین فضا را به چاه اختصاص می دهند. این عمل مشکلات متعددی را برای نصابان و فروشندگان آسانسور به وجود می آورد. به همین دلیل نیز امروزه شرکت ها نیز بر اساس میزان فضای چاه و درخواست مشتریان اقدام به طراحی و تولید کابین می کنند. ضمن اینکه در مدل های جدیدی که اشارئه شده است، به منظور راه اندازی بالابرهای خانگی و یا ویلاها و… که با کمبود فضا مواجه هستند، از آسانسورهای بدون اتاق موتورخانه بهره می برند. که اگر چه قیمت بیشتری دارند، اما ویژگی های آن سبب راه اندازی آسانسور در فضاهای کم نیز می شود.

انواع کلاس بارگیری محاسبه ظرفیت کابین آسانسور

همواره به منظور محاسبه میزان ظرفیتی که یک آسانسور دارد، استانداردها و قوانین خاصی در نظر گرفته می شود. به همین خاطر و با توجه به تنوع کاربری این بالابرها، حتی نوع مکانیزم و یا آسانسور شیشه ای یا خانگی بودن آن، از کلاس های مختلفی برای محاسبه آن ها استفاده می کنند. به همین خاطر و برای آشنایی بیشتر شما با این کلاس ها و رتبه بندی ها در ادامه به معرفی هر یک از آن ها می پردازیم.

بارگیری رتبه A:

این رتبه بندی و یا کلاس بارگیری به معنی بارگیری عمومی در نظر گرفته می شود. که همواره بیشتر آسانسورها دارای این رتبه بندی بوده و از آن ها می توان به شکل عموم استفاده نمود. در این روش میزان باری که به شکل تک قطعه ای به آن وارد یا خارج می شود محدود است. در واقع این بار از 25 درصد ظرفیت اعلام شده برای آسانسور نمی تواند بیشتر شود.

بارگیری رتبه B:

این رتبه از بارگیری مخصوص استفاده وسایل نقلیه می باشد. در واقع این کلاس می توان برای جابجایی خودروهای سواری و یا کامیون ها به اندازه ظرفیت نامی و محاسبه ظرفیت کابین بهره برد. عموما این بخش شامل پارکینگ های طبقاتی که مخصوص خودروها هست، می باشد.

بارگیری رتبه C1:

این کلاس از بارگییر مربوط به کامیون های صنعتی، و وزن معادل با کامیون های باری می باشد. که در واقع نشان دهنده میزان وزن بار و البته ظرفیت کلی آسانسور است. همچنین در این حالت می توان از دستگاه ها بارگیری بر روی بالابر نیز استفاده کرد. آسانسورهای صنعتی یا کارگاهی مهم ترین مدل های تشکیل دهنده آسانسورهایی هستند، که در این روش به کار می روند.

بارگیری رتبه C2:

در این مدل از کلاس باگیری، آسانسور قادر است تا 150 درصد از طرفیت مشخص شده خود، بار حمل کند. که در این حالت می توان از یک بار یک تکه، هم وزن و تراز با ظرفیت اصلی آسانسور با کمک بالابر بارگیری شود. لیفتراک و یا بالابرهای موتوردار از جمله مهم ترین ابازری هستند که در بارگزاری بارها در این آسانسورها می توان استفاده کرد.

چرا تعیین ظرفیت کابین آسانسور از اهمیت بالایی برخوردار است ؟

عوامل مهم در محاسبه ظرفیت کابین آسانسور

تعیین میزان ظرفیت استاندارد برای کابین ها امری مهم بوده که باید به درستی رعایت گردد. چرا که عدم رعیات این نکته باعث ایجاد خطر و بروز مشکلات متعددی می گردد. یکی از نکاتی که باید باید هنگام خرید آسانسورها رعایت کنیم کاربری و نوع ساختمان است. چرا که در ساختمان های با تعداد طبقات زیاد و یا ساختمان های تجاری، استفاده افراد از آسانسورها زیاد است. به همین علت اگر در محاسبه ظرفیت کابین دقت نکنیم و کابین کوچکی را در نظر بگیریم، افراد مدت زمان زیادی معطل خواهند شد. که این امر نارضایتی افراد و معطلی آن ها را در پی خواهد داشت. پس اگر بخواهیم به صورت کلی بررسی کنیم، نوع کاربری آسانسور، تعداد نفرات، محل نصب، ابعاد کابین از جمله مهم ترین ایتم ها برای خرید ظرفیت مناسب می باشد.

همچنین همواره در زمان نصب و راه اندازی، شرکت ها میزان ظرفیت کابین را کم تر از توانایی آن اعلام می کنند. به طور مثال بر اساس میزان ظرفیت و سرعت نامی، اگر یک آسانسور قابلیت حمل 9 نفر را داشته باشد، شرکت میزان ظرفیت حداکثری را 8 نفر اعلام می کنند. تا با این کار بیش از پیش از رعایت ایمنی و عدم وزن و فشار بیشتر به آسانسور جلوگیری کنند. البته که استفاده از قطعات هوشمند در کنار این عوامل، مانع از افزایش وزن نامی برای کابین می کند. اما در هر صورت این کار ترفندی است تا فشار کم تری به کابین وارد شده و قطعات و قسمت های مختلف فشار کم تری را در زمان حرکت متحمل شوند. ضمن اینکه این امر علاوه بر خرابی دیرهنگام و عدم آسیب به بخش ها، سبب افزایش طول عمر آسانسور نیز می شود.

مهم ترین اصل رعایت نکات ایمنی و استانداردها

در مجموع میزان فضا و محاسبه ظرفیت کابین متناسب با ابعاد چاه آسانسور انجام می شود. همچنین باید فضای مورد نیاز برای درب آسانسور نیز در نظر گرفت. به همین دلیل حتما باید از یک شرکت معتبر و افراد متخصص در این زمنیه برای این منظور استفاده کرد. تا علاوه بر دسترسی به میزان فضای مورد نظر، ایمنی و استاندارد لازم نیز حفظ شود. همچنین تجربه شرکت در طراحی مناسب و ایمن، و همچنین کیفیت بالا حرکت کابین از دیگر ویژگی های مهم در این راستا می باشد. که در زمان راه اندازی این بخش استفاده از انواع مکانیزم های مناسب و با کیفیت همچون درب سلکوم و یا مکانیزم های درب فرماتور می توانند نقش تعیین کننده و مهمی را داشته باشند. به همین جهت سعی کنید برای درب خود از مکانیزم های با کیفیت گفته شده بهره ببرید.

گروه صنعتی مگا به عنوان یکی از تولید کنندگان انواع کابین آسانسور، تمامی طرح های خود را منطبق بر استانداردها طراحی می کند. این کارخانه صنعتی با رعایت تمامی المان ها و اصولی اصلی، علاوه بر زیبایی بسیار زیبا و تنوع در طرح ها، کابین های بسیار با کیفیت را روانه بازار می کند. چرا که کابین نقش مهمی را در ایمنی آسانسور ایفا می کند. همچنین از بخش های اصلی و مهم در هر آسانسور محسوب می شود. شما نیز می توانید منطبق بر میزان فضا و ظرفیت مورد نیاز جهت خرید کابین مد نظر و یا سایر قطعات وابسته به آن، با کارشناسان این مجوموعه تماس حاصل فرمایید. تا متناسب با نوع کاربری و درخواستتان شما را راهنمایی کنند. چرا که همان طور که می دانید، امروزه تنوع در این صنعت نیز با افزایش چشمگیری رو به رو شده است.

اشتراک در
اطلاع از
guest
امتیازدهی

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button