به وبسایت گروه صنعتی مگا خوش آمدید

استانداردهای نورپردازی و روشنایی داخل کابین های آسانسور

روشنایی کابین آسانسور

استانداردهای نورپردازی و روشنایی داخل کابین های آسانسور

روشنایی کابین آسانسور به همان میزان اهمیت دارد، که تزئین و زیباسازی آن مهم است. در واقع در آسانسور و در تمامی بخش ها مخوصا کابین ها، علاوه بر بحث فنی و کارکرد، توجه به المان های زیبایی نیز مهم هستند. چرا که اصلی ترین بخش در جابجایی مسافران بوده و باید شرایط در داخل آن به گونه ای باشد، تا مسافران لحظه خوبی را در آن تا رسیدن به مقصد بگذرانند. از همین رو یکی از مهم ترین استانداردها در این قسمت، بحث روشنایی و نورپردازی کابین ها می باشد. که می توان با استفاده از انواع چراغ ها و تکنیک های موجود، تاثیرات و نتایج فوق العاده ای را در داخل کابین ایجاد کرد. برای اجرای این کار روش ها و البته استانداردهای مختلفی وجود دارد. و از آنجایی که همواره بحث نور و روشنایی بسیار با اهمیت است، در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

استاندارد روشنایی کابین آسانسور

استاندارد روشنایی کابین آسانسور

قطعا نور یکی از مهم ترین بخش ها در کابین آسانسور می باشد. که تاثیرات فوق العاده ای را هم در زیبایی و هم بر روی مسافران دارد. این امر در قسمت های مختلفی از یک کابین قابل اجرا است. که در واقع علاوه بر سقف ها که مهم ترین قسمت جهت اجرای این کار می باشد، می توان بر قسمت های مختلف آیینه، طراحی کف، دیواره ها و سایر تزئینات داخلی انجام شود. ضمن اینکه فارغ از جنس و متریال مورد استفاده در داخل کابین، با استفاده از تکنیک های نورپردازی می توان جذابیت های زیادی را نیز در این بخش ها ایجاد کرد. در واقع ممکن است قسمت سقف ها و بخشی از المان های دیواره ها آنچنان جذابیتی نداشته باشند. اما با کمک نورپردازی و استفاده از انواع لامپ های ال ای دی می توان زیبایی زیادی را خلق کرد.

یکی دیگر از نکات مهم در اجرای این کار این است که نور نباید آنچنان زیاد باشد تا مسافران را آزاد دهد. و نه اینکه آنقدر کم باشد که فضا رو به تاریکی رفته و ایجاد رعب و وحشت کند. به همین خاطر نیز استاندارد روشنایی کابین های آسانسور از اهمیت زیاید برخوردار است. چرا که با توجه به ابعاد مختلفی که کابین ها دارند، باید علاوه بر آگاهی از میزان نور مناسب، بدانیم آن ها را در چه فواصل و در چه قسمت هایی نصب کنیم. تا نتیجه نهایی کار مطابق با آن چه که می خوامی شود. ضمن اینکه با توجه به استفاده از انواع المان ها، امروزه نور یکی از عوامل موثر در افزایش زیبایی و طراحی دکوراسیون نیز محسوبب می شود. از همین رو و برای نتیجه بهتر از سبک های مختلفی نیز می توان بهره برد. که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

انواع سبک نورپردازی کابین ها

انواع سبک نورپردازی کابین

همان طور که می دانید، رنگ نورها در لامپ ها و المان های روشنایی متفاوت هستند. در واقع حتی در بحث روشنایی فضاهای داخلی و خارجی شهری نیز با توجه به شرایط محیطی، و میزان نور مورد نیاز از رنگ نورها با شدت های مختلف استفاده می شود. در داخل کابین ها نیز به دلیل بسته بودن محیط و آنچه که نوع طراحی کابین به ما نشان می دهد، می توان از رنگ نورهای مختلف استفاده کرد. از همین رو به صورت کلی دو نوع سبک رایج در روشنایی کابین آسانسورها مورد استفاده قرار می گیرد. که اولین سبک مربوط به نورپردازی لایت می شود. که در این روش از رنگ نورهای به نوعی سرد و روشن، همچون رنگ سفید، آبی روشن و یخی استفاده می شود. که می توان آن را در انواع کابین ها و حتی آسانسور شیشه ای اجرا کرد.

دیگر سبک رایج در نورپردازی فضاهای داخلی کابین ها، استفاده از سبک گرم یا پر نور می شود. که در این روش از رنگ نورهایی که سبب ایجاد محیط گرم در داخل کابین می شود، استفاده می کنند. که عمدتا رنگ نور زرد بیشترین نقش را در این مورد به خود اختصاص می دهد. استفاده از رنگ قرمز بسیار کم و شاید رد برخی موارد صرفا در پنل های شستی و به صورت خطی باشد. چرا که این رنگ نور با توجه به بسته بودن فضا، ممکن است برای بسیاری از افراد ترسناک و دلهره آور باشد. به همین خاطر کم تر مورد استفاده قرار می گیرد. به صورت کلی استفاده از هر یک از این سبک های روشنایی، سلیقه ای بوده، اما نکته مهم در این رابطه این است که هر یک از این موارد نیز دارای استانداردهایی می باشند.

تاثیر نوع ظاهری چراغ های داخل کابین

در ادامه مبحث سبک های نورپردازی، نمی توان نوع ظاهری خود منابع نور را نادیده گرفت. در واقع در دنیای نورپردازی و روشنایی امروزی، در کنار کیفیت نور، رنگ نور، میزان شدت تابش، زاویه و سایر المان ها، شکل ظاهر منبع نوری نیز موثر است. در واقع برخی المان ها به صورت توکار و برخی روی کار نصب می شوند. که عمدتا به دلیل کمبود فضا، در داخل کابین ها نورپردازی به صورت توکار انجتام می شود. که می توان به استفاده از انواع هالوژن ها در این بخش اشاره کرد. اما آنچه که در برخی موارد سبب ایجاد تفاوت هایی می شود، بکارگیری نورپردازی های خطی است. که در کابین های امروزی استفاده از این سبک بیسار بیشتر شده و جذابیت های زیادی نیز دارد.

یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با استفاده از المان نوری و محل جایگذاری آن، ابعادی است که از کابین به ما نشان می دهد. در واقع امروزه کاملا اثبات شده است که منابع نوری می توانند با قرارگرفتن در جای مناسب، و همچنین در رنگ نوری متناسب با محیط، آن را بزرگ تر و یا سقف را بلندتر نشان دهد. به همین خاطر در زمان نورپردازی کابین آسانسور خود باید به شیوه نورپردازی بسیار توجه نمایید. چرا که با استفاده از این کار می توانید فضای ابعادی کابین را بزرگ تر نشان دهید. که در واقع این امر می تواند فضای به نوعی دلبازتری را برای مسافران ایجاد کند. در واقع هرچقدر که مدل کابین، انتخاب درب با کیفیت مانند درب سلکوم و سایر المان ها مهم هستند، نورپردازی و روشنایی داخل کابین آسانسور نیز می تواند موثر باشد.

حداقل نور مورد نیاز جهت روشنایی کابین های آسانسور

حداقل نور مورد نیاز جهت روشنایی کابین های آسانسور

اگر فرض کنیم که اکثر لامپ های اصلی که جهت روشنایی استفاده می شوند، در قسمت سقف قرار بگیرند، در این صورت میزان نمراتور باید 50 لوکس باشد. که این میزان حداقل روشنایی جهت روشنایی فضاهای داخلی کابین می شود. نکته مهم در این رابطه این است که میزان روشنایی و نورپردازی دو مورد کاملا متفاوت از یکدیگر می باشند. که روشنایی به ایجاد نور و افزایش دید کمک می کند. اما تمرکز نورپردازی کابین بر روی ایجاد زیبایی در فضا می باشد. از همین رو میزان 50 لوکس به منزله حداقل روشنایی در داخل کابین بوده و نباید تحت هیچ شرایطی تغییر کند. این شرایط شامل زمان حرکت کابین، زمان توقف و همچنین باز شدن درب آسانسور می شود.

نکته دیگر مدل لامپ های به کار ر فته در داخل کابین ها است. در گذشته از لامپ های رشته ای و اخیرا از مدل های مهتابی و ال ای دی استفاده می کنند. که بی شک مدل های LED از جمله کارآمدترین و بهترین ها در بازار می باشند. از همین رو هر یک از این موارد دارای استانداردهایی هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

  • استفاده حداقلی از لامپ های رشته ای در صورت استفاده از این مدل قدیمی
  • استفاده از یک منبع ذخیره انرژی و یا همان باتری اضطراری کابین، جهت استفاده در زمان قطعی برق
  • امکان قابلیت شارژ مجدد منبع نوری تامین کننده روشنایی کابین آسانسور
  • در صورت قطع برق شهری، باید منبع بتواند حداقل یکی از لامپ های 1 واتی را برای یک ساعت روشن نگه دارد
  • لامپ های به کار ر فته در داخل کابین، باید به شکل موازی نصب شوند

سبک نوین در نورپردازی کابین ها

شاید یکی از روش های سنتی که در گذشته جهت روشنایی کابین ها از آن استفاده می شد، استفاده از یک لامپ مهتابی در وسط، و چهار لامپ کوچک تر در اطراف آن بوده است. در واقع این یکی از روش های متداول در روشنایی کابین ها بوده است. نکته حائز اهمیت در این زمان، صرفا روشن کردن کابین ها در مقابل تاریکی آن بوده است. یعنی طراحان و سازندگان آسانسور در آن زمان صرفا تلاش می کردند تا با کمک قطعات آسانسور و المان های مختلف، کابین برای زمانی که مسافران وارد آن می شوند، محیطی روشن بوده تا کمی از دلهره و استرس آن ها کاسته شود. عاملی که امورهز نه فقط برای روشنایی، بلکه یکی از مهم ترین المان ها جهت زیباسازی محیط داخلیکابین ها می باشد.

امروزه همان طور که می دانید در بحث ساخت و طراحی کابین ها، زیبایی داخلی بسار مهم است. تا جایی که شاهد تولید انواعی از کابین ها در طرح ها و رنگ های مختلف هستیم. بر همین اساس نیز با توجه به تاثیری که نور بر این زیبایی ها دارد، استفاده از روش هیا نوین و مدرن جهت نورپردازی (نه صرفا روشنایی) می تواند بسیار کارآمد و مویر باشد. به همین خاطر در بیشتر کابین ها از انواع هالوژن ها و لامپ های ریز و درشت ال ای دی استفاده می شود. همچنین در برخی از آن ها در پنل های دیواره ها و یا کناره های کابین از نورهای خطی مخفی استفاده می کنند. تا سبب افزایش جذابیت های داخلی آن شوند. روش های مختلفی برای این کار استفاده می شود، که بسته به نوع کابین و طراحی آن به کار می رود.

شیوه نصب استاندارد چراغ در داخل کابین ها

تاثیر سیم کشی بر روشنایی کابین آسانسور

همواره در وسایل برقی، خرابی، محدودیت طول عمر و یا مشکلات فنی دیگر وجود خواهد داشت. به همین خاطر در کنار اهمیت محل جایگذاری، شیوه های نصب آن چراغ ها در داخل کابین نیز بسیار مهم است. گروه صنعتی مگا که طراح انواع کابین های آساسنوری می باشد، توجه ویژه ای هم به کیفیت نورپردازی کار شده در داخل کابین داشته، و سعی کرده تا تنوع خوبی نیز به کار ببرد. در واقع در کنار کیفیت بالا مکانیزم های درب وارداتی این کارخانه که از نوع درب فرماتور و سلکوم بوده، کابین های طراحی و تولید شده نیز مطابق با استانداردها هستند. از همین رو زیبایی المان های کار شده، در کنار متریال با کیفیت همراه با نورپردازی استاندارد همراه است.

به همین دلیل توجه داشته باشید، که سیم کشی لامپ ها به صورت موازی انجام شود. چرا که این کار سبب می شود تا در صورت خرابی و یا قطعی در هر یک از چراغ ها، بتوان لامپ مورد نظر را شناسایی کرده و مشکل را برطرف کرده و خرابی بر روی سایر لامپ ها اثری نداشته باشد. در واقع برای این کار باید یک سیم فاز به صورت جداگانه در نظر گرفته شود. ضمن اینکه سیم نول نیز برای این لامپ ها باید جداگانه در نظر گرفته شود. البته که نوع لامپ شما نیز در این امر تاثیر گذار است.

اشتراک در
اطلاع از
guest
امتیازدهی

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Call Now Button